swiss replica watches
محمد الريفي يقرر اعتزال الغناء – سياسي

محمد الريفي يقرر اعتزال الغناء

كشف الفنان المغربي محمد الريفي، نجم برنامج مواهب “ذا إكس فاكتور”، عن رغبته في اعتزال الغناء والابتعاد عن مجال الفن بشكل نهائي، مؤكدا أنه يُنهي تعاقداته الأخيرة، بغرض البدء بحياة جديدة.

وكتب الريفي عبر صفحته الرسمية في “فيسبوك”: “بدأت أفكر في الطريق إلى الاعتزال، أخلص تعاقداتي الأخيرة وسأبدأ حياتي من جديد ويا رب إلى طريق الخير”.

وبدوره، علق الفنان خالد الفايد على رغبة محمد الريفي في اعتزال الغناء، معربا عن استيائه من هذا القرار، مؤكدا للأخير أنه يتمتع بصوت جميل وإحساس واضح، إضافة إلى أنه يستطيع التقرب إلى الله دون الاعتزال، بتقديم فن “نظيف” بحسب تعبيره.

وكتب الفايد عبر “فيسبوك”: “البوست ده بكتبه للفنان المحترم محمد الريفي، أنا كنت لسه بسمع لك أغنية مكتوب علينا، صوتك جميل وإحساسك عالي وابتسامتك وبراءتك وأنت بتغني هي سر محبة الناس ليك حقيقي أنت سلطان”.

وأضاف: “بلاش تعتزل وتقول هقول قرآن وبس أنت إنسان كويس قول قرآن وغني وقدم فن نضيف يسعد الناس ويفرحهم عشان بجد حرام صوتك جميل”.

واستذكر الفايد تجربته عند اعتزال الغناء وعودته بعد فترة قليلة: “المثل بيقولك اسأل مجرب ولا تسألش طبيب، وأنا المجرب يا ريفي جربت الطريقين وعرفت إن مفيش ولا واحد فيهم صادق مع ربنا أو مع نفسه وشفت ده كله بعيني، هيقتلوا أحلامك وطموحك ويفسدوا علاقاتك مع الناس اللي بتحبك وهتخسر ناس كتير”.

وتابع: “حاول تسيطر على المشاعر الدينية اللي عندك شويه ومتخليش حد يستغلك من خلالها ومن خلال مشاعر طيبة جواك إنك بتحب القرآن والعبادة، كمل فنك وقدم حاجة محترمة وإحنا كلنا بنحبك”.

واختتم الفايد منشوره متمنيا من الريفي أن يُكمل طريقه في الغناء: “وأنا سمعتك وإنت في المسابقة بتقول بحب أمي وعايز أفرحها بيا وأكسب، كمل يا ريفي وفرحها بيك وخليها فخورة بيك وأوعى تخسر كل حاجة بسبب ناس مش فاهمة في الدين أي

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

*